فارکس چیست؟
بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
فارکس چیست؟
شنبه 2 شهريور 1392 ساعت 1:50 | بازدید : 740 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

فارکس چیست؟

فارکس که به انگلیسی Forex نوشته می شود در حقیقت مخفف عبارت Foreign Exchange (به معنای تبادل ارزها با یگدیگر) است که FX هم خوانده می شود. فارکس یک بازار تبادل ارز درون بانکی است و جایگزین سیستم برتون وودز –Bretton Woods- شده است که در آن نرخ برابری ارزها ثابت نبوده و شناور هستند. فارکس اصولاً یک مجموعه عظیم از معاملات تبدیل ارزها به یکدیگر است و وقتی انجام می شوند که دو طرف معامله تصمیم می گیرند در یک زمان معین یک ارز را در نرخی معین به ارزی دیگر تبدیل کنند. نرخ تبدیل ارزها به یکدیگر توسط عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود.

حجم معاملات در بازار جهانی ارز به دلیل توسعه معاملات بین اللملی و لغو محدودیت های ارزی در بسیاری از کشورها، دائماً در حال افزایش است. حجم مبادلات روزانه در فارکس تا چهار تریلیون تخمین زده شده است. حدود 80% از تمام معاملات را معاملات ریسکی تشکیل می دهند که سعی در گرفتن سود ناشی از اختلاف نرخ بین ارزها در بازده های زمانی کوتاه مدت از بازار را دارند. معاملات کوتاه مدت، بسیاری از معامله گران در فارکس را به خود جلب کرده اند که به دو دسته افراد سرمایه گذار و موسسات سرمایه گذاری تقسیم بندی می شود.

به دلیل گسترش روز افزون فن آوری های اطلاع رسانی و ارتباطی و تکامل آنها در طی دو دهه اخیر، بازار نیز در انطباق با این تحولات، خودش را تغییر داد و بعد از آنکه به اندازه کافی توجهات را به خود جلب کرد و نمایان شد، حرفه معامله ارز از حالت انحصاری خودش خارج گردید. به این ترتیب معاملات ارز که تا پیش از این فقط از عهده بانک های صاحب انحصار برمی آمد به یمن وجود سیستم های تجارت الکترونیک برای عموم قابل دسترس شد به طوریکه همان بانک ها نیز خودشان به سمت معامله از طریق سیستم های الکترونیکی به جای معاملات دوجانبه فردی روی آوردند و امروز شاهد این هستیم که بانکهای بزرگ بین المللی نظیر دویچه بانک، بانک بارکلیز، یونیون بانک سوئیس، سیتی بانک، بانک چِیس مَنهَتن و بانک استاندارد چارتِرِد طبق تخمین ها هزاران میلیون دلار از حجم معاملات ارز را به خود اختصاص داده اند.

مشخصه مهم بازار فارکس، قوام و ثبات آن است هر چند ممکن است چنین مشخصه ای در ابتدا عجیب به نظر برسد. همه می دانند که یکی از مشخصات بازار بورس ریزش های ناگهانی در آن است که در خلال بحران های اخیر بسیار تجربه شدند. اما فارکس بر خلاف بازار سهام، ریزش ندارد. اگر سهام بی ارزش شوند هم برای سهام داران و هم برای شرکت های صاحب سهام ناگوار است. اما اگر یک ارز ارزش پیشین خود را از دست بدهد به این معناست که ارز مقابلش به همان میزان تقویت شده است. به عنوان مثال در اواخر سال 2008 و اوایل سال 2009 ارزش دلار در برابر سایر ارزها ده ها برابر افزایش پیدا کرد اما بازار مضمحل نشد و معاملات به طور معمول ادامه پیدا کردند. این همان مفهوم واقعی عبارت قوام و ثبات است که به بازار فارکس و بازارهای مرتبط با آن نسبت داده می شود. ارز یک کالای سیال است و همیشه معامله می شود. اصلی ترین مزیت بازار ارز این است که فرد به اتکا به نیروی هوش و درایت خود می تواند به موفقیتی دائمی دست یابد.

در فارکس تعطیلی وجود ندارد. ساعت کاری فارکس با ساعت یک کشور حاص تنظیم نیست و معاملات از طریق تمام بانک ها در سرتاسر جهان صورت می گیرند. نرخ برابری ارزها با یکدیگر دائماً در حال تغییر هستند به طوریکه امکان انجام چندین معامله در طی روز را فراهم می آورد. اگر از یک روش معاملاتی سنجیده و مطمئن بهره مند شوید می توانید از همین تغییر نرخ ها کسب درآمد کنید و هیچ فرد دیگری هم در این زمینه قادر به رقابت با شما نخواهد بود. پس جای تعجب نیست که بانکها ابزارهای الکترونیکی گرانقیمت خریداری می کنند و صدها معامله گر استخدام می کنند تا بتوانند روی ارزهای مختلف در بازار کار کنند.

وارد شدن به فارکس هزینه ای بسیار پایین دارد. هر فرد فقط کافیست یک دوره آموزش های پایه را بگذارند و بعد از خریدن یک دستگاه رایانه اقدام به افتتاح حساب معاملاتی کرده و سرمایه مورد نظرش را به آن حساب واریز کند که تمام این موارد زیر چند هزار دلار خرج برمی دارند. این رقم هر میزان که باشد مسلماً در حدی نیست که بتوان با آن هیچ کسب و کار دیگری راه انداخت. پیدا کردن یک کارگزار مناسب هم که اصلاً سخت نیست و بعد از آن تنها چیزی که می ماند خود معامله است. موفقیت در این کار نیز مانند تمام کارهای دیگر در زندگی که همینک درگیرشان هستید، به شخصیت خودتان بستگی دارد. سیستم پولی بین المللی مسیری طولانی را در طی هزاره های تاریخ بشری طی کرده است تا امروز بقدری جذاب شده که پیش از این تصورش هم نمی رفت. سیستم پولی کنونی جهان دو تغییر اصلی کرده است که عبارتند از:

  1. 1.پول کاملاً هویت مستقل پیدا کرده و از واسطه گری علنی و کارهای شبیه آن کاملا جداست.
  2. فن آوری های قدرتمند اطلاع رسانی و مخابراتی این امکان را فراهم کرده اند که پول و سیستم های بانکی کشورهای مختلف در یک سیستم یکپارچه جهانی بدون مرز با هم ادغام شوند.


|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1004
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 1117
:: بازدید ماه : 3063
:: بازدید سال : 11963
:: بازدید کلی : 132504